keskiviikko 10. syyskuuta 2014

S-kirjain ja satumetsä

Tänään oli taas kiva aloittaa päivä, kun ekaluokkalaiset pyrähtivät luokkaani. S-kirjaintiimi lähti iPad kainalossaan kuvaamaan. Muut istuivat pulpettien ääreen kuulemaan tunnin ohjelman.
 
 
Tänään ykköset piirsivät Paint-ohjelmalla pareittain kuvan satumetsästä. Näytin, miten ohjelma löytyy (olin siinä ennen tunnin alkua käynyt kiinnittämässä ohjelman jokaisen koneen käynnistä-valikkoon, eli se näkyi, kun klikkasi sitä vasemmassa alareunassa olevaa käynnistä-palloa.
 
Selitin, että työ tehdään pareittain. Tänään tämä parityöskentelyn harjoittelu oli vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin Paint-ohjelmaan tutustuminen. Kehoitin miettimään ensin, millainen satumetsä tehdään. Sen jälkeen piti piirtää aina vuorotellen ja jutella samalla, mitä toinen seuraavaksi tekee.  
 
Iloinen puheensorina vallitsikin luokassa. Joillekin luokkakaverin kanssa työskentely oli haastavampaa kuin jollekin toiselle, mutta niinhän sitä muitakin taitoja harjoitellaan, ennenkuin ne osataan!

 
Poikien metsissä oli ainakin alkuinnotuksen aikana paljon hämähäkinseittejä ja muuta sellaista, mutta hyvin he osasivat käyttää "peruutusnuolta" ja poistaa överimmät tuotokset. Hienoja satumetsiä syntyi jokaisella tietokoneella!

 
Jossain vaiheessa s-kirjaintiimi tuli takaisin luokkaan ja alkoi editoida tämän päivän elokuvaa.
 
Tällainen työtapa ei onnistuisi ilman kahta aikuista luokassa. Tänä vuonna meillä on resurssiopettajan tunteja riittävästi tähän, ensi lukuvuodesta en vielä tiedä. Ja täytyy muutenkin miettiä, onko mielekästä yrittää tehdä samalla idealla videoita ensi syksynäkin. Totta kai silloin täällä ovat ihan uudet ekaluokkalaiset...
 
Ehkä yksi tapa voisi olla se, että ekaluokkalaiset kuvaisivat juttujaan välituntisin vaikkapa koulukummiensa kanssa. Editointi voisi sitten onnistua luokassa. Lapset ovat todella taitavia.

 
Kävin taas näyttämässä, miten iMovie ohjelma toimii. Lapset oppivat välittömästi. 

 
Satumetsät edistyivät tietokoneilla. Olin tunnin alussa näyttänyt ihan lyhyesti, miten ohjelmassa piirretään, miten voi vaihtaa väriä ja täyttää isompia alueita sangolla. Kaiken muut ekaluokkalaiset oppivat tutkimalla ja kokeilemalla.

 
Oppituntia oli ehkä vartti jäljellä, kun ensimmäiset parit ilmoittivat satumetsän olevan valmis. Avasin heille sitten siihen MollaABC:n ja kehoitin harjoittelemaan ensin tämän viikon kirjainta S. Sen jälkeen sai vapaasti tehdä mitä vain kirjaimia. 

 
Jotkut jatkoivat satumetsän muokkaamista aivan välitunnin alkuun saakka. On hyvä, että opettajalla on "takataskussa" aina jotain, mitä nopeimmat voivat tehdä loppuajan. Tällä hetkellä MollaABC toimii siinä roolissa.



Kyyditysten vuoksi (Linja-autoyhtiö lopetti vuoroja yllättäen sen jälkeen, kun lukujärjestykset oli jo tehty.) kouluun tunnin liian aikaisin tuleva oma neljäsluokkalaiseni toimi taas omasta halustaan mahtavana apuopettajana tunnilla.


Tässä on sitten tämä tänään tehty s-video. Minäkin olen nyt videolla. Sekä nimeni Sari että nenälläni nököttävät uudet silmälasit kun alkavat sopivasti tämän päivän kirjaimella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti